Kontakt Tlf +45 39 90 00 31    mailikon

Tema Marts 2017

Den korrekte kropsholdning

Hvad betyder egentlig det?

Den korrekte kropsholdning er et resultat af en neutral position med lige vægt på hver side. Det vil sige at musklerne på hver sin side af et led har lige meget spænding.

Den ideelle linje i stående stilling går lodret fra øre → skulder → hofte → knæ → ankel, som det ovenstående billede viser.

Vores holdning skabes ud fra et neurodynamisk feedback system, hvor kroppen sender signaler til hjernen og hjernen sender signaler tilbage til kroppen i forhold til muskeltonus. Kroppens signaler fås fra vore led, der informerer om, hvor meget tonus (muskelspænding) der er behov, og hjernen sender nervesignaler ud til de muskler der skal aktiveres. Vi taler om to typer muskler - dem der mobiliserer og dem der stabiliserer. De mobilisererende muskler er de store, overfladiske, der aktiveres når man bevæger arme og ben. De stabiliserende muskler er de små, dybe, der sørger for at du kan holde dig oprejst og ikke vælter i forhold til tyngdekraften.

En god holdning opnås ved at de stabiliserende muskler og de mobiliserende muskler er venner og arbejder som et team. Hvis der derimod bliver uvenskab og nogle muskler prøver at overtage andres musklers arbejde, kan det skabe problemer.

Men det store spørgsmålet er, hvorfor får vi dårlig holdning?

Der er mange vejer der fører til rom, så et facit er svært at give. Dog ses der stærk sammenhæng i mellem dårlig holdning og meget stillesiddende arbejde. Endvidere er der ret interessant at se på sammenhængen mellem holdning og vores emotionelle tilstand. Holdning genspejler meget, hvordan vi har det indvendig. Er vi stresset, har den overfladiske nakkemuskelen en tendens til at få en masse nervesignaler fra hjernen og agerer ved at overarbejde. Er vi usikre og bange, vil brystmuskelen meget gerne gøre alt arbejde og vi ”lukker os inde”.

Sidst, men næsten vigtigst, påvirker vores holdning vores vejrtrækning. Vejrtrækning er en autonmisk proces, som vi ikke behøver at tænke over. Heldigvis, med tanke på at vi ellers skulle tænkt på det mellem 12 – 18 ganger i minuttet. Svingningerne i antal vejtrækninger per minut, kan blandt andet hænge sammen med, hvor dybt ned i maven du trækker vejret. Desto færre ganger du trækker vejret, desto bedre er det, fordi det svarer til at du trekker det hele vejen ned i maven og ikke kun ned til brystet og dermed udnytter du luften bedre hvert et åndedrag. Mange, korte vejrtrækninger skaber en ond cirkle. Dels fordi man får for overaktive nakke- og halsmuskler og dels fordi dybe vejrtrækninger skaber mobilisering af ryggen samtidig med at det giver en indre ro.

Hvis du nu sidder med spørgsmål, kan kende dig igen i den ovenstående tekst eller bare vil gøre din krop en tjeneste, skal du tilmelde dig ”fri vejrtrekning” med fysioterapeut Malene Pedersen. Dette er et hold der har focus på at trekke vejret rigtig og udnytte all luft vi ånder ind. Der er gratis prøvetime – kom forbi receptionen for mere information eller for at booke din gratis time.

Tid og sted: Hver fredag morgen 0700 – 0800 i holdsalen hos AP Sundhedscenter.

God fornøjelse!